
OPEN CALL VOOR GROEPSEXPOSITIE
SWEETHEARTS, THE GREAT ESCAPE
14 FEBRUARI T/M 29 MAART 2026
AANMELDEN VOOR: 20 JANUARI 2026
Lees de HELE tekst van deze Open Call s.v.p. goed door.
Bij aanmelding verklaar je je akkoord met alle voorwaarden zoals omschreven in deze Open Call.
Sweethearts: The Great Escape is een expositie over escapisme: het menselijk verlangen om te ontsnappen aan de werkelijkheid waarin we leven. Een werkelijkheid die steeds harder, naarder, en duisterder lijkt te worden. Daarom kiest Kobalt & Co voor deze expositie het thema: Sweethearts: The Great Escape. Een tentoonstelling die draait om zachtheid, zoetheid en liefde, en die tegelijkertijd zó over the top is dat het raakt en schuurt.
​
Wij zoeken kunstenaars die werken maken die lieflijk-zoet en zacht zijn. Of juist zó suikerzoet dat het glazuur van je tanden spat als je er alleen naar kijkt. Of werk dat onder die suikerzoete toplaag juist de krasjes en barstjes laat zien. Want, we kunnen wel verlangen om te ontsnappen aan de werkelijkheid, maar laat de werkelijkheid ons wel los?
Sweethearts opent op zaterdag 14 februari (Valentijnsdag!) en loopt t/m 29 maart 2026. De expo is dus ook te zien tijdens Rotterdam Art Week 2026 (25 t/m 29 maart).
​
Voor wie ons, Kobalt & Co, nog niet kent:
Wij zijn Kobalt & Co, voor Kunst En Zo! Wij bedenken en organiseren kunstexposities, kunstprojecten, community arts, creatieve workshops en meer. Ons doel: Kunst en de beleving van kunst zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk maken en houden voor een zo breed mogelijke groep van kunstenaars, kunst ontdekkers en kunstliefhebbers. Kobalt & Co is sinds december 2022 gevestigd in een prachtig mooi pand in het levendige Zwaanshals Kwartier in Rotterdam-Noord. Kobalt & Co is een initiatief van Stichting Schoonoord Studio’s, die zich inzet voor het stimuleren van kunst en cultuur op alle mogelijke manieren. Meer weten over Kobalt & Co: www.kobaltenco.nl
Wij houden van transparantie, dus daarom meteen deze informatie:
Het aanmelden zelf voor deze Open Call is kosteloos. Zodra je definitief bent toegelaten tot de expositie, betaal je wel deelnamekosten aan ons. Deze deelnamekosten betaal je vooraf, je deelname is pas 100% definitief nadat jouw betaling bij ons binnen is. Je leest daar alles over verderop in deze Open Call.
Goed om te weten: Kobalt & Co rekent GEEN commissie over verkoop. Opbrengsten uit verkoop gaan dus 100% naar jou!
Interesse? Lees snel verder voor alle deelnamevoorwaarden:
Algemene info:
- Je bent een kunstenaar die in Nederland woont en/of werkt.
- Je kunt meedoen met 2D en 3D werken. In alle gevallen is er sprake van maatwerk.
Per kunstenaar is voor deze expo de volgende ruimte beschikbaar:
- 2D werk: 2 meter breed bij 175 hoog. Er is ruimte voor 2 grote werken van maximaal 80x80cm of 4 kleinere werken max 50 x 40 cm (staand formaat ). Bij kleinere werken overleggen we de mogelijkheden per aanmelding.
- 3D werk: maximaal 2m3 voor 1 of meerdere sculpturen/objecten (in overleg, afhankelijk van grootte/omvang)
- Houd bij selecteren en aanleveren van je werk(en) rekening met bovenstaande maximale afmetingen. Bij twijfel: neem TIJDIG contact met ons op voor overleg: info@kobaltenco.nl
- Het is mogelijk om visitekaartjes en promotiemateriaal zoals een kleine flyer (maximaal A5) bij je werk neer te leggen, altijd in overleg. Geef bij je aanmelding aan of je dit wil doen, dan kunnen wij daar rekening mee houden i.v.m. de presentatie van jouw werk.
- Je levert je werk aan conform onze aanleverspecificaties. Meer daarover bij: ‘’Aanleveren en inhangen van je werk’’.
- Je kunt werk aanmelden in elke techniek en media: tekeningen, schilderijen, aquarellen, schetsen, foto’s, grafisch, prints, mixed media, mits het voldoet aan de eisen t.a.v. afmetingen en aantallen. maken twee uitzonderingen op deze regel:
- Wij accepteren GEEN werk dat door middel van en/of met behulp van AI (Artificial Intelligence) tot stand gekomen is.
- Wij accepteren GEEN NFT’s of andere vormen van crypto art.
- Digitale kunst (kunst vervaardigd door de kunstenaar met behulp van digitale technieken zoals Photoshop, Photo apps) accepteren wij wel, mits het kunstwerk aantoonbaar gemaakt is door de kunstenaar zelf en niet d.m.v. AI. Let op: bij twijfel hierover zullen wij de ingezonden afbeelding(en) laten checken op gebruik/toepassing van AI.
- Kobalt & Co bepaalt en is eindverantwoordelijk voor de uiteindelijke selectie van deelnemers en kunstwerken op basis van alle aanmeldingen. Over de definitieve selectie van exposanten en kunstwerken kan niet worden gecorrespondeerd.
- Kobalt & Co bepaalt en is eindverantwoordelijk voor de uiteindelijke samenstelling en inrichting van de expositie. Dat doen wij met grote zorgvuldigheid en met respect voor jouw werk(en). Wij streven altijd naar een mooie expositie van hoge kwaliteit en dito uitstraling, waarbinnen alle tentoongestelde werken van alle deelnemende kunstenaars maximaal tot hun recht komen.
- Het kan voorkomen dat een bepaald werk toch niet helemaal past binnen de expositie. In zo’n geval gaan wij altijd met jou, de kunstenaar, in gesprek om een passende oplossing of alternatief te vinden.
- Het is NIET toegestaan om je werken uit de expositie te verwijderen voordat de expositie is afgelopen. Als wij jou en jouw werken selecteren voor deze groepsexpositie, dan blijven jouw werken ook echt onderdeel van de expositie tot en met de finissage.
- Het is pas toegestaan jouw werken te verwijderen/op te halen na afloop van de finissage 29 maart 2026 vanaf 18.00u. Bij het niet houden aan deze voorwaarden kunnen mogelijk extra kosten in rekening worden gebracht.
- Graag zien wij dat onze deelnemende kunstenaars zowel de opening en afsluiting (finissage) van de expositie in persoon bijwonen.
- Ben je toegelaten tot de expositie, maar exposeer je voor het eerst bij ons en ben je nog nooit eerder bij ons langs geweest? Dan nodigen wij je graag uit voor een kennismakingsgesprek vooraf. Zo kun je onze ruimte goed bekijken en ervaren. Ook kunnen wij jou zo meer vertellen over onze visie en werkwijze. Lukt een persoonlijke afspraak vooraf echt niet, dan is telefonisch of online ook mogelijk.
​
Aanleveren en inhangen van je werk:
- Aanleveren gebeurt op de door ons aangegeven data en tijden. Daarbuiten uitsluitend op afspraak. Heb je extra ondersteuning nodig of zijn er bepaalde zaken waar wij extra rekening mee moeten houden: meld het ons tijdig, dan kunnen we samen met jou kijken naar wat nodig en mogelijk is.
- Je levert je werk ophang klaar/sta klaar/presentatie klaar aan, dat houdt in:
- Bij 2D werken: Je kunstwerken zijn te bevestigen aan ons schilderijrails systeem d.m.v. een ophangsysteem met staaldraad en/of haak bevestigd aan de buitenkant.
- Bij 3D werken: We hebben verschillende mogelijkheden en gaan met je in overleg hoe je werk het meest tot zijn recht komt.
​
Brengen van werken en ophangen/in hangen:
- Donderdag 5 februari 12.00 tot 17.00u: Brengen van je kunstwerken. Op deze dag worden de kunstwerken zo veel mogelijk verzameld door ons team. Ons team kijkt dan meteen naar de indeling van de expositie. Bij risicovol werk kan het zijn dat we je vragen op een andere dag mee te helpen met ophangen en/of bevestigen van je eigen werk. Denk aan bijvoorbeeld glaswerk of ander delicaat werk dat aan een muur bevestigd moet worden.
- Neem je inpakmateriaal s.v.p. zoveel mogelijk weer mee, wij beschikken niet over voldoende opslagruimte.
Inrichten van de expositie: Inrichten gebeurt door het team van Kobalt & Co, tenzij nadrukkelijk anders met jou persoonlijk afgesproken.
​
Afbouwen expositie en tevens meenemen/ophalen van jouw werken:
- Zondag 29 maart 2026: We beginnen met de afbouw van de expositie direct na de finissage. De geëxposeerde werken worden vanaf 18.00u weer ingepakt en meegenomen. Eerder is niet toegestaan.
- Lukt het jou niet om die dag/dat tijdvak aanwezig te zijn, dan dien je dat tijdig te melden zodat we een aparte afspraak kunnen maken. Kobalt & Co beschikt niet over extra opslag voor de kunstwerken!
- I.v.m. de opbouw van onze volgende expositie heb je tot en met dinsdag 31 maart 2026 de tijd om jouw werken op te halen. Kobalt & Co beschikt niet over extra opslagruimte voor niet opgehaalde werken. Lukt ophalen voor die datum niet? Laat het ons dan tijdig weten en maak dan z.s.m. een nieuwe afspraak met ons.
- Is jouw werk op donderdag 2 april nog niet opgehaald, zonder dat wij iets van jou hebben vernomen, dan brengen wij eventuele extra kosten voor extra/externe opslag in rekening bij jou.
- Is jouw werk op uiterlijk 2 mei 2026 nog steeds niet opgehaald, zonder dat wij iets van jou vernomen hebben: dan gaan wij er vanuit dat jij je werk aan ons afstaat t.b.v. door ons te organiseren activiteiten zoals bijvoorbeeld kunstloterijen, kunstveilingen en/of kunstbingo’s.
- Haal je werk dan ook tijdig op en/of ingeval je niet kan op de aangegeven data, maak dan tijdig een aparte afspraak, zodat wij daar rekening mee kunnen houden!
​
Jouw investering:
- Je betaalt een bedrag aan deelnamekosten aan Stichting Schoonoord Studio’s, waaronder Kobalt & Co valt. Je deelname is pas definitief zodra jij deze vergoeding aan ons betaald hebt. Dit bedrag is vrijgesteld van BTW wegens de KOR (Kleine Ondernemersregeling).
- De reguliere deelnamekosten bedragen € 375,- per persoon, MAAR:
Wij kunnen onze exposanten een BONUSKORTING geven van maar liefst € 100,-!!!
Bij definitieve toelating tot en deelname aan de expositie betaal jij dus € 275,- p.p.
Meld je dan wel aan VÓÓR UITERLIJK 20 JANUARI 2026!
In alle gevallen geldt:
- Je betaalt pas deelnamekosten als je aanmelding geaccepteerd is
- Je deelname is pas definitief als jouw betaling bij ons op de rekening staat
In geval van eventuele annulering:
- Is jouw deelname eenmaal definitief door ons bevestigd, dan is annuleren uitsluitend mogelijk onder de volgende voorwaarden
- Annuleren tot 2 weken voor de opening: je ontvangt 50% van de deelnamekosten retour
- Annuleren binnen 2 weken voor de opening: je krijgt geen geld terug
Wat biedt Kobalt & Co jou daarvoor?
- Organisatie en inrichting van de hele expositie inclusief installatie/demontage van jouw werk(en), tenzij vooraf anders afgesproken (en bevestigd via mail).
- Vaste openingstijden voor publiek + ontvangst tijdens de gehele expositieperiode van 14 februari t/m 29 maart 2026: Donderdag t/m zaterdag van 12:00 -17:00. Wij zorgen dat er dan minimaal één persoon aanwezig is en zorgen voor een welkome ontvangst van bezoekers, geven informatie over de expositie en de kunstenaars, enzovoorts.
- Organisatie van een sfeervolle en feestelijke opening met borrel en hapjes. Wij verzoeken alle kunstenaars om hierbij aanwezig te zijn.
- Organisatie van een informele afsluiter op de laatste dag van de expositie.
- Communicatie en promotie rondom/van de expositie en speciale dagen d.m.v. o.a. persbericht, mailings, uitnodigen van ons eigen netwerk en onze social media: Facebook en Instagram.
- Elke kunstenaar ontvangt minimaal 30 exemplaren van de flyer en 1 exemplaar van de A3 poster. Denk je meer nodig te hebben, geef dat dan even aan bij Diana van Wijk.
- Elke kunstenaar krijgt een digitale versie van de flyer plus een aantal beelden voor kant en klaar gebruik om te delen, via je eigen netwerk en social media kanalen. Deze beelden mogen niet worden bewerkt. Ook het gebruik van losse elementen uit de flyer e.d. is niet toegestaan. Wil je promotie maken voor de expo: maak dan gebruik van het door ons aangeleverde beeldmateriaal.
- Gebruik van ons logo binnen/t.b.v. jouw promotie zonder overleg met ons en zonder onze uitdrukkelijke toestemming is niet toegestaan. Heb je een promotiemogelijkheid waarvoor ons logo misschien nodig is? Neem dan contact met ons op.
- Vermelding van de expositie op onze website www.kobaltenco.nl
- Persoonlijk prijsadvies en verkoopondersteuning, indien gewenst/nodig.
- Informatie over jou en jouw kunst bij je geëxposeerde werken.
Dit kunnen bijvoorbeeld foamboards zijn of iets anders. Je levert deze tekst zelf aan ons aan via het door ons gehanteerde format (alle info hierover krijg je van ons na de bevestiging van jouw aanmelding). Bij onvolledige informatie kunnen extra administratiekosten in rekening worden gebracht.
- Jouw uitgebreide bio in de expositie mappen (met alle info over de kunstenaars en de expositie bij elkaar). Ook deze tekst lever je zelf aan via het door ons gehanteerde format (info hierover krijg je na de bevestiging van jouw aanmelding)
Bij eventuele verkopen:
- Kobalt & Co rekent geen commissie op de verkoop van werken. Wat je verkoopt is dus 100% voor jou.
- Bij verkoop regelt de kunstenaar zelf de afhandeling hiervan. Wij brengen jou in contact met de (potentiële) koper.
- Bij verkoop van jouw werk gedurende de expositie, blijft jouw werk hangen tot en met de finissage.
Duur en alle belangrijke data:
- Deadline: meld je aan voor uiterlijk 20 januari 2026
- Sweethearts loopt van zaterdag 14 februari t/m zondag 29 maart 2026
- Brengen van de werken: donderdag 5 februari van 12.00 tot 17.00u
- Inrichten van de expositie: Hier hoef jij niet bij aanwezig te zijn, tenzij uitdrukkelijk afgesproken met ons. Houd er rekening mee dat wij druk bezig zijn met het inrichten van de expositie en niet geopend zijn voor bezoekers. Langskomen i.v.m. ophalen en brengen van flyers en/of visitekaartjes kan dus echt uitsluitend op afspraak met Diana (telefonisch)
- De opening is op: Zaterdag 14 februari van 17.00 tot 19.00u
- De finissage: Zondag 29 maart 2026 van 16.00 tot 18.00u
- Afbouwen, expositie/meenemen van je werken: Zondag 29 maart 2026 vanaf 18.00u
- Kun je niet aanwezig zijn op die datum/tijdstip. Geef dit dan tijdig aan, dan kunnen wij een aparte afspraak met jou inplannen.
- Jouw werken moeten zijn opgehaald op uiterlijk 31 maart.
Reguliere openingstijden tijdens de expositie periode:
-
Donderdag t/m Zaterdag van 12.00 tot 17.00u
Extra events tijdens de expositie:
Rotterdam Art Week 2026: 25 t/m 29 maart 2026
Dit jaar is Kobalt & Co weer onderdeel van het programma van Rotterdam Art Week!
Vakanties:
Voorjaarsvakantie: 16 tot en met 22 februari 2026. Dan is Kobalt & Co gesloten voor publiek.
AANMELDEN:
AANMELDINGEN worden UITSLUITEND geaccepteerd door een e-mail te sturen naar info@kobaltenco.nl en wel
vóór 20 JANUARI 2026
Stuur je gegevens: (lees dit s.v.p. zorgvuldig!)
1) NAW + Contactgegevens: voor- en achternaam, adres/postcode, emailadres en telefoonnummer waarop je te bereiken bent.
2) Gebruik je een pseudoniem/alias als kunstenaar? Vermeld die dan ook.
3) Stuur mee: korte informatie over wie je bent als kunstenaar en waarom je graag mee wil doen aan de expositie Sweethearts
4) Voeg links toe naar je website en/of social media (als je die hebt, bijvoorbeeld Facebook, Instagram etc)
5) Stuur 1-3 foto’s van het kunstwerk/de kunstwerken die je wil exposeren. Stuur foto’s uitsluitend als JPG: aparte/losse JPG bestanden, die niet groter zijn dan 1MB per stuk
6) Is jouw aanmelding geaccepteerd? Dan ontvang je van ons een bevestigingsmail plus een aparte mail over de betaling.
7) Jouw deelname is pas 100% na het ontvangen van het verschuldigde bedrag.
​


